Ja, jag vet såklart. Alla vet. Men vem sjutton har tid? Och hur kul är det egentligen?

Pratar såklart om att sova. Vem vill sova bort sitt liv liksom? I jag vet inte hur många år, men minst 20 år har jag resonerat precis så. Addera massa uppvak till redan få timmars sömn, så blir det en riktigt usel kombo. Jag är och har alltid varit oerhört lättväckt och är extremt morgonpigg. Sedan jag för snart 14 år sedan blev mamma för första gången, har jag sovit så få hela nätter att de går att räkna på handens fingrarna. Bägge mina barn har sina första år i livet sovit väldigt dåligt. Min yngsta sov aldrig längre än 45 min i sträck förrän han var 5 år gammal. Att inte får sova är värsta tortyren. Man blir på riktigt knäpp.

Trots att barnen numera sover betydligt bättre har jag själv fortsatt att sova dåligt och för få timmar. I snitt sov jag 5h rätt så störd sömn.

För ungefär en månad sedan bestämde jag mig för att sätta mig själv i sömnskola. Att försöka ge det där med sömn en chans. Kanske kunde det vara så att sömn är en ganska så bra grej, även för mig?

Sagt och gjort, jag köpte mig riktigt bra öronproppar och bestämde mig för sova minst 7h per natt. För att lyckas med detta behövde jag flytta en del av min morgonträning som tidigare låg kl  05:45 till kvällen. Inte roligt, men för att få något man aldrig har haft så måste man gör något som tidigare inte gjort- eller hur :-)?

Redan efter cirka två veckor började jag märka väldigt stora förändringar. Mitt humör blev otroligt mycket bättre, prestationen på träningspassen ökade och en energi som jag inte känt på enormt länge infann sig. Känner mig nästan oslagbar. Wow, säger jag bara. Sömn är som dunderhonung blandat med bumbibjörnssaft och spenat :-).

Jag faller fortfarande dit emellanåt, men i snitt sover jag betydligt mer och framförallt fler hela ostörda nätter och när effekten nu visade vara så otrolig så är detta något jag absolut kommer fortsätta att unna mig.

Jag är på inget sätt ensam om att sova för få timmar. Ungdomar har minskat sin sömntid med 1h på bara 10 år. Var tredje svensk har sömnproblem. Trots att vi vet hur viktig sömnen är för oss och att den skyddar oss mot massor av sjukdomar så som hjärtkärlsjukdom, diabetes och alzheimers så sover vuxna i snitt 1h mindre nu än för 100 år sedan. Varför det är så här är svårt att veta men är böjd att hålla med Anders Hansen i hans Sommar i P1 där han tror att mobilen i sovrummet påverkar en hel del. Så mitt nästa steg får blir en analog väckarklocka- ska bli intressant att se vad det kommer ge för effekt. Återkommer när jag vet :-).

Sov så gott!
Louise