fbpx

Mitt namn är Sara Brodén och jag arbetar som löpcoach och personlig tränare på Vetenskapshälsan. Jag springer för att jag älskar det, för att det är tidseffektiv träning och för att jag ska känna mig både fysiskt och mentalt stark. Jag gillar att springa trail och känna friheten i naturen där varken tid eller tempo blir viktigt. Jag brinner för löpning och för att inspirera andra. Jag har själv använt mig av löpning som terapi när livet varit extra tufft…Jag vet att det fungerar och att alla får lov att kalla sig löpare oavsett tid och distans man springer. 

Idag tänkte jag berätta lite mer om mitt jobb som löpcoach och hur vår verksamhet fungerar. Jag är jätteglad att många nya kunder valt att fokusera lite extra på löpning nu i sommar och insett fördelarna med den flexibla träningsformen. Jag har fått en del frågor om hur tjänsten och upplägget med löpcoachning fungerar och det är många som vill komma igång efter semestern. Jag tänkte därför ge exempel på hur ett individuellt upplägg fungerar.

Uppstartsmöte

Vi träffas på ett första uppstartsmöte som tar ca 1,5 timme i vår lokal på Energigatan 9 i Varla. Innan mötet begär jag in en kostdagbok för tre dagar som jag analyserar och tittar lite närmre på. På mötet går vi igenom bakgrund, livssituation, ev. skador eller begränsningar, målsättningar etc. När vi lärt känna varandra lite bättre så går vi över till del två som innebär tester av olika slag. Jag gör då rörelseanalyser, styrketester och ett konditionstest. Jag filmar personens löpsteg för att kunna ge feedback på löpteknik inför kommande träningsupplägg. Som avslutning pratar vi kost och går igenom grundläggande näringslära samt specifika frågor och utmaningar.

_DSF9925

Individuell träning och kostplan

Därefter är det dags för mig att sammanställa alla delar och väga in kundens egna mål för att lägga upp en långsiktig och hållbar plan. Alla mina kunder tränar styrketräning och löpning men med lite olika upplägg. Bägge delarna är viktiga för att få en långsiktig hållbar strategi. Alla kunder får ett privat konto och inlogg till en träningsapp. Inom några dagar skickar jag ut ett träningsschema digitalt med en interaktiv träningsdagbok i appen som gör det enkelt att följa sitt upplägg vart man än befinner sig. Jag ser då all träning som kunden registrerar och kan ge feedback och stötta personen i frågor och funderingar. Jag återkopplar till alla kunder och håller koll på att träningen blir gjord. Vi har även löpande telefonmöten och besök inplanerade för att kunna säkerställa att allt flyter på och planen fungerar. Att ha en coach i fickan 24/7 är något som de flesta värdesätter enormt. Att veta att någon kan svara på frågor och faktiskt ge än den där extra peppen man behöver periodvis och någon att dela sina framgångar men även motgångar med.

_DSF0110

Springa till bussen eller ett maraton?

Varje kund är unik och har sina individuella mål. Jag träffar personer som aldrig sprungit tidigare förutom till bussen, men även personer med en hårdsatsande träningsplan som siktar på maraton och andra tuffare ultralopp. Så vad vill jag säga med det? Jo att alla är välkomna att kontakta mig om de vill komma igång med löpning och styrketräning på ett hållbart och skonsamt sätt. Oavsett om du har ett viktmål, prestationsmål eller bara vill springa för njutning så sätter vi upp en plan för just dig och dina mål.

Är du nyfiken och vill boka ett möte för att starta upp en träningsplan? Tveka inte att höra av dig till mig!
sara@vetenskapshalsan.se

Varma hälsningar Sara!