fbpx

 

När vi startar upp en ny klient så utbildar vi dem i våra 10 “budord”. Detta är grunden som vi bygger deras nya livsstil på, det är detta som får dem att lyckas, som får dem att hitta en livsstil som är hållbar över tid. 

1. Ät 5 gånger per dag. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.
2. Drick vatten, kaffe/te. Undvik alla sötade drycker och juicer.
3. Det ska gå max 3.5-4 h mellan måltiderna, inte för att det är farligt att bli hungrig utan för att det är när man blir hungrig som man gör osmarta val. Om tiden mellan måltiderna blir för lång är risken att man väljer en chokladbit när man tankar bilen, att man tömmer skafferiet medans man lagar mat, man gör helt enkelt osmarta val och äter sådant man annars inte hade ätit.
4. Varje måltid oavsett om det är frukost, lunch, middagar eller mellanmål ska innehålla proteiner, kolhydrater, fett och något grönt (bär,
frukt eller grönsaker). Kika gärna i inköpslistan för mer info.
5. Tallriksplanering: När du lägger upp maten på ditt tallrik ska du välja att fylla din tallrik till hälften med grova grönsaker (eg. allt förutom tomat, gurka och isbergssallad som innehåller mest vatten och inte så mycket näring), sen tar du 1/4 (ungefär en knytnäve till storlek)
kolhydrater och 1/4 proteiner.
6. Sen tar man inte om, detta är en lagom portion. Man behöver inte äta som om det är ens sista måltid, det dröjer ju inte så många timmar
innan det är dags för nästa måltid, eller hur?
7. Det du väljer att äta ska antingen vara 100% bra för din kropp, dina proteiner och dina celler (vi består av det vi äter) eller 100% njutning (det som är varken eller låter du bli att äta).
8. Se till att börja äta när du är hungrig (innan du är utsvulten) sluta äta när du inte är hungrig längre (du ska inte äta dig mätt, för gränsen mellan mätt och att man överäter ligger väldigt nära). De folkslagen i världen som lever längst äter sig aldrig mer än 80% mätta, då har man ett hälsosamt förhållande till kosten.
9. 90/10-principen. Du kan äta allt min inte jämt. Om du äter 100% bra 90% av tiden så kan du på de resterande 10% av dagarna av året äta precis vad du vill. Det blir ca 37 dagar om året som blir dina “festdagar”.
10. Välj så ren mat som möjligt. Det du äter ska ha växt eller levt i naturen. Välj råvaror istället för produkter. Se till att innehållsförteckningen är så kort som möjligt.

Ha det bäst
Louise